Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Novohrad a Podpolanie | Rescue Online | Reportér 24



Dnes je 17. 7. 2018, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel

Spravodajstvo z Európskeho Parlamentu

EP Press Service |MM| Parlament schválil postupné znižovanie hlučnosti motorových vozidiel

Európsky parlament v stredu schválil sprísnenie limitov hlučnosti pre motorové vozidlá za účelom ochrany verejného zdravia. Nová legislatíva tiež zavádza systém označovania, ktorý bude potenciálnych zákazníkov informovať o hlučnosti nových automobilov. Hybridné a elektrické vozidlá budú vybavené systémom zvukovej signalizácie, ktorý by chodcov varoval pred blížiacim sa automobilom. Trvalé pôsobenie vysokých hladín hluku môže vyčerpať fyzické rezervy, narušiť funkciu jednotlivých orgánov a prispieť k vzniku kardiovaskulárnych chorôb. Podľa odhadov Európskej agentúry pre životné prostredie je polovica obyvateľstva miest vystavená hladine hluku nad úrovňou 55 dB.

"Konečný text, ku ktorému sme dospeli v rámci rokovaní trialógu, považujem za optimálny kompromis, ktorý prispeje k ochrane zdravia našich európskych občanov. Na druhej strane by však nemal spôsobiť stratu konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu. Som rád, že návrh si našiel širokú podporu naprieč politickými skupinami v Európskom parlamente," uviedol spravodajca Miroslav Ouzký (ECR, CZ) potom, ako Parlament schválil ním vyjednanú dohodu s ministrami členských štátov.

Prísnejšie limity hlučnosti

Nariadenie zavedie nové limity od 1. júla 2016, 2020, respektíve 2024. Prvá fáza by sa týkala výlučne typového schvaľovania nových vozidiel. Počas druhej a tretej fázy by došlo k ďalšiemu zníženiu limitov, ktoré by zároveň začali platiť pre všetky nové vozidlá vyrobené aspoň dva roky po znížení limitov (teda od roku 2022, prípadne od roku 2026).

Limity pre štandardné vozidlá by mali byť v priebehu dvanástich rokov znížené zo súčasných 74 dB na 68 dB. Vozidlá so silnejším motorom by mohli byť hlučnejšie maximálne o 1 - 9 dB v závislosti od pomeru ich výkonu k hmotnosti. Nové pravidlá znižujú najvyššiu povolenú hlučnosť aj pre najvýkonnejšie a zároveň najťažšie nákladné vozidlá (nad 12 ton) zo súčasných 81 db na 79 db.

Poslanci zároveň poznamenali, že hlučnosť automobilu ovplyvňuje aj povrch vozovky a pneumatiky.

Systém označovania emisií hluku

Parlament tiež zavádza systém označovania nových vozidiel, ktorý by spotrebiteľov informoval o emisiách hluku. Založený by mal byť na už existujúcich systémoch, ktoré poskytujú základný prehľad napríklad o emisiách CO2, spotrebe paliva či hlučnosti pneumatík.

Tiché nebezpečenstvo

Poslanci zároveň vyjadrili znepokojenie nad nebezpečenstvom, ktoré pre chodcov a cyklistov predstavujú tiché elektrické a hybridné automobily. Parlament preto schválil povinnú inštaláciu systémov zvukovej signalizácie vozidla (Acoustic Vehicle Alerting System – AVAS) do nových typov hybridných automobilov od 1. júla 2019. Komisia by mala vypracovať požiadavky na nový systém do júla 2017.

Reakcie slovenských europoslancov

"Vyše 44% obyvateľov EÚ je vystavených hluku z motorových vozidiel, ktorý môže spôsobovať zdravotné riziko. Tento hluk je jedným z najrozšírenejších environmentálnych problémov v EÚ, preto sa musíme snažiť nastaviť pravidlá tak, aby chránili zdravie obyvateľov v čo najvyššej miere," uviedla poslankyňa Katarína Neveďalová (S&D, SK).

"Nárast motorizácie je enormný a preto je dôležité, aby sa hlučnosť vozidiel postupne znižovala. Za dôležitú považujem aj otázku povrchu a kvality vozoviek a výrobu pneumatík. Prijaté nariadenie uvítajú občania všetkých členských štátov, pretože hluk z motorových vozidiel negatívne ovplyvňuje každodenný život ľudí," uviedla poslankyňa Monika Smolková (S&D, SK)

 

- - - -

Magnitského zoznam: Poslanci žiadajú sankcie voči 32 ruským úradníkom

Európska únia by mala zakázať vydávanie víz a zmraziť všetky aktíva 32 ruským úradníkom, ktorí sú zodpovední za smrť ruského právnika Sergeja Magnitského, za následné krytie trestného činu súdnymi orgánmi a za pretrvávajúce prenasledovanie jeho rodiny. Vyplýva to z uznesenia, ktoré v stredu schválil Európsky parlament.

Sergej Magnitský, ktorý odhalil rozsiahlu korupciu ruských orgánov, zomrel podľa nezávislých vyšetrovaní vo vyšetrovacej väzbe v roku 2009 potom, ako bol vystavený neľudským podmienkam, úmyselnému zanedbávaniu a mučeniu. Uznesenie vyzýva  Radu EÚ, aby vytvorila a pravidelne aktualizovala zoznam osôb, ktoré boli do prípadu zapletené. Týmto osobám by mal byť zakázaný vstup na územie EÚ a ich aktíva by mali byť zmrazené. Zmrazenie finančných prostriedkov by sa podľa poslancov malo vzťahovať aj na ich najbližších príbuzných.

Poslanci zároveň vysokej predstaviteľke EÚ pre zahraničné veci vytkli, že otázku vytvorenia zoznamu nezaradila do programu Rady (ministrov) pre zahraničné veci, a to napriek požiadavke Európskeho parlamentu z októbra 2012.

Reakcie slovenských europoslancov

"Magnitského zoznam, ktorý navrhuje sankcie proti 32 ruským úradníkom, je jasným signálom. Signálom, že Európska únia pokračuje v presadzovaní ľudských práv. Ak ho schvália členské štáty, budú aspoň čiastočne potrestaní ľudia zodpovední za smrť tohto význačného právnika," uviedol poslanec Eduard Kukan (EPP, SK).

Parlamentom navrhovaný zoznam

Poslanci požadujú, aby boli na zoznam zaradení okrem iného aj títo úradníci:

 

•      ALISOV, Igor, narodený 11. marca 1968;

•      DROGANOV, Alexej, narodený 11. októbra1975;

•      JEGOROVOVÁ, Oľga, narodená 29. júna 1955;

•      GAUS, Alexandra, narodená 29. marca 1975;

•      GERASIMOVOVÁ, Anastasia, narodená 22. januára 1982;

•      GRIN, Viktor, narodený 1. januára 1951;

•      KARPOV, Pavel, narodený 27. augusta 1977;

•      CHIMINOVÁ, Jelena, narodená 11. februára 1953;

•      KĽUJEV, Dmitrij, narodený 10. augusta 1967;

•      KOMNOV, Dmitrij, narodený 17. mája 1977;

•      KRIVORUČKO, Alexej, narodený 25. augusta 1977;

•      KUZNECOV, Arťom, narodený 28. februára 1975;

•      LOGUNOV, Oleg, narodený 4. februára 1962;

•      MAJOROVOVÁ, Julija, narodená 23. apríla 1979;

•      PAVLOV, Andrej, narodený 7. augusta 1977;

•      PEČEGIN, Andrej, narodený 24. septembra 1965;

•      PODOPRIGOROV, Sergej, narodený 8. januára 1974;

•      PONOMARIOV, Konstantin, narodený 14. augusta 1971;

•      PROKOPENKO, Ivan Pavlovič, narodený 28. septembra 1973;

•      REZNIČENKO, Michail, narodený 20. februára 1985;

•      SAPUNOVOVÁ, Marina, narodená 19. júna 1971;

•      ŠUPOLOVSKIJ, Michail, narodený 28. september 1983;

•      SILČENKO, Oleg, narodený 25. júna 1977;

•      STAŠINOVÁ, Jelena, narodená 5. novembra 1963;

•      STEPANOVOVÁ, Oľga, narodená 29. júla 1962;

•      STROJITELEV, Denis, narodený 23. januára 1973;

•      TAGIJEV, Fichret, narodený 3. apríla 1962;

•      TOLČINSKIJ, Dmitrij, narodený 11. mája 1982;

•      UCHNAĽOVOVÁ, Svetlana, narodená 14. marca 1973;

•      URŽUMCEV, Oleg, narodený 22. októbra 1968;

•      VINOGRADOVOVÁ, Natália, narodená 16. júna 1973;

•      VORONIN, Viktor (alias VORONIN, Victor), narodený 11. februára 1958;

 

- - - -

Poslanci znížili clá na dovoz tovarov z Ukrajiny

 

Približne 98% ciel, ktoré na hraniciach Únie platia vývozcovia ukrajinských poľnohospodárskych produktov, železa a ocele či strojov, bude na základe návrhu, ktorý vo štvrtok schválil Európsky parlament, zrušených. Toto jednostranné opatrenie, ktoré ušetrí výrobcom a vývozcom 487 miliónov eur ročne, by malo pomôcť ukrajinskej ekonomike.

"Európsky parlament podporuje európsku cestu Ukrajiny už mnoho rokov. Toto je prvá príležitosť, ako našu podporu ukázať v praxi, pomôcť Ukrajine počas jej súčasnej hospodárskej krízy, tvárou v tvár stenčujúcim sa menovým rezervám a silnejúcemu tlaku Kremľa. V čase, keď Putin uzatvára ruský trh pre ukrajinské výrobky, my ho otvárame," vyhlásil spravodajca Pawel Zalewski (EPP, PL).

Európsky parlament schválil jeho návrh pomerom hlasov 531 (za): 88 (proti): 20 (zdržalo sa hlasovania).

Ktoré clá budú znížené?

Parlamentom schválené jednostranné opatrenie, ktoré bude účinné od mája 2014, odstráni 94,7% v súčasnosti vyberaných ciel na dovoz priemyselných tovarov z Ukrajiny. Clá na zostávajúce tovary budú znížené.

Zrušenie ciel sa bude vzťahovať aj na vyše 80% poľnohospodárskych produktov. Únia však v prípade citlivých výrobkov, akými sú obilniny, bravčové a hovädzie mäso, hydina a spracované potraviny, obmedzí množstvo tovaru, ktorý bude možné bezcolne doviesť na územie EÚ, v snahe chrániť záujmy producentov v Únii.

Dočasné a jednostranné opatrenie

Schválenie preferenčného obchodného opatrenia zo strany EÚ nezaväzuje Ukrajinu, aby recipročne zrušila clá na dovoz tovarov z Únie. Nesmie ich však zvýšiť.

Tovary dovezené na územie EÚ z Ukrajiny budú musieť spĺňať pravidlá Únie o označovaní pôvodu. Ukrajinské orgány budú zároveň musieť zaistiť, aby výrobky z tretích krajín neboli dovážané do Únie cez Ukrajinu s cieľom vyhnúť sa colnej povinnosti.

Európska únia bude mať právo opätovne zaviesť clá v prípade, ak objem dovážaných výrobkov z Ukrajiny spôsobí - alebo bude hroziť nebezpečenstvo, že spôsobí - závažné ťažkosti producentom rovnakých výrobkov v EÚ.

Reakcie slovenských europoslancov

"Toto opatrenie som od začiatku obhajoval. Ukrajine treba pomáhať a toto je jedna z foriem konkrétnej pomoci. Pomôže nášmu najväčšiemu susedovi a zároveň môže vytvoriť nové príležitosti pre slovenské firmy. Musíme však dbať  aj o slovenských spotrebiteľov a zaručiť istú kvalitu ukrajinských potravín," uviedol poslanec Eduard Kukan (EPP, SK).

Ďalší postup

Nariadenie nadobudne účinnosť deň po jeho uverejnení v Úradnom vestníku EÚ, pred ktorým ho ešte musí schváliť Rada EÚ. Vysoká predstaviteľka Únie pre zahraničné veci Catherine Ashton už vyhlásila, že jeho zavedenie do praxe je otázkou niekoľkých týždňov.

Uplatňovať sa bude až do 1. novembra 2014 alebo do momentu, kedy vstúpi do platnosti asociačná dohoda medzi EÚ a Ukrajinou, ktorej súčasťou bude rozsiahla a komplexná obchodná dohoda zavádzajúca obojstrannú liberalizáciu obchodu.


Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Pridať komentár
Sukromné gymnázium
Označenie inzercie
Trezory
Označenie inzercie
Usporne vykurovanie
Označenie inzercie
Vyhľadávanie
Lučenec, Slovensko
Zamračené
N
61%
0 km/h
07:47
17:06

Pia

H

7° / 1°

Sob

H

9° / 0°

Ned

H

7° / 1°

Posledné komentáre
KomentárLucencan 18-11-2015 21:28:53:
Galéria Lučenec - aký dopad bude mať na ekonomiku mesta?

TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Označenie inzercie
Golden - Zlate pastilky
Označenie inzercie
Bottom panel

© Novohrad a Podpolanie - všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na novohradapodpolanie.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Farby laky

Webdesign